måndag 18 mars 2013

Mönster och beskrivning till förkläde

 

Jag tänkte att jag ska bjuda på ett mönster på de roliga förklädena som jag har sytt. Det är ett enkelt mönster och roligt pyssel som går att variera på många sätt. Här har jag sytt i vanlig vaxduk men det går lika bra att sy i vanligt bomullstyg. Fördelen med vaxduk är ju att det det går att torka av förstås men också att det är lätt att hantera , inget som fransar sig eller slinker undan. Bara att klippa och sy!

Mönstret är på två storlekar 86-98 och (104-116)

Det här behöver du:

  • Vaxduk 35x43 (38x49) cm
  • Snedslå c:a 3  (3,5) m
  • 2 st knappar till bandstopp
  • En bit bomullsband till hängare

Namnlös

Klipp  till förklädet enligt bilden. För att runda av kanterna nedtill kan man använda ett ett glas eller liknande att rita efter.

Ficka:

Klipp ut en ficka i önskad modell. Min ficka är 25 cm bred och 10 cm hög.

005

008

Vik snedslån runt överkanten på fickan och sy med raksöm . Sy inte för nära kanten på bandet, 1,5-2 mm från kanten är lagom. Klipp inte av snedslån utan vik den lite runt hörnet ……..

010

Tejpa fast fickan med några bitar maskeringstejp där du vill ha den på förklädet. Fäst ordentligt i början och sy fast fickan samtidigt som du syr fast bandet. Lite pilligt men tar man det lugnt så går det bra.

011

När du kommer till överkanten av fickan klipper du av snedslån c:a 1 cm längre än vad som behövs. Gör en vikning av änden så här…..

012

Vik sedan snedslån runt fickan och sy fast och fäst noga. Säkra sömmarna med några stygn längs med fickans översida.

014

Förklädet:

006

Nåla fast hängaren i övre kanten på baksidan av förklädet.

017

Börja att sy fast snedslån vid en av de snedklippta kanterna. Här behövs ingen fin vikning av början på bandet för den hamnar på insidan av förklädet sen. Sy runt hela stycket och klipp av så att bandet går lite omlott med början.

018

Vik in c:a 2 cm av de sneda kanterna fäst vikningen med lite tejp.

020

Sy en söm så att en kanal bildas.

021

022

 

Sy bandet som ska löpa genom förklädet. Vik in kanten innan du syr ihop snedslån dubbelvikt. Till den minsta storleken behövs minst 1.20 m band och till den större c:a 1,40 m.

 

025027

 

Trä i bandet i båda kanalerna och sy fast en knapp i var ände av bandet. Knappen ska stoppa så att bandet inte far ur .

028029

001

Färdigt! Hoppas att det har gått att följa beskrivningen och om inte så får du säga till.

Under tiden som jag gjorde tuten kom jag på att man nog kan göra ett förkläde utan symaskin. Man borde kunna klippa ut i vaxduk och tejpa kanalen med stark tejp tex silvertejp och trä i band eller snodd och få ett enkelt förkläde. Tips för pyssel vid sommarstugan kanske? :)

11 kommentarer:

  1. Tack snälla! Jag gör en liknande variant, men ditt var finare :)

    SvaraRadera
  2. Hej! Nu hittade jag till din blogg, och det är jag glad över. Är precis i startgropen för att lära mig använda min symaskin lite bättre. Tack för den fina beskrivningen!
    Mvh Carolina

    SvaraRadera
  3. Tack så mycket för mönstret. Jag sydde ett par förkläden efter det idag.

    SvaraRadera
  4. Vad roligt att mönstret kommer till användning! / Catarina

    SvaraRadera
  5. Tack för mönstret. Nu blir det tre förkläden till julklapp. Har lite stuvar så det blir jättebra hoppas jag ;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Varsågod Berit Bra att använda stuvar! Jag tror bestämt att många barn får förkläden i julklapp för det är många från världens alla hörn som har hittat min beskrivning :) Lycka till !

      Radera
  6. Hej !
    Tack för mönstret, nu ska jag sy julförkläde till barnbarnet.
    God Jul!
    Mia

    SvaraRadera
  7. Hej!
    Vilket fint förkläde! Mina döttrar är lite större (ca stl 122 och stl 140) och jag skulle vilja sy varsitt förkläde till dem. Hur mycket större bör förklädet vara?

    Tack för alla inspirerande tips!
    /Sanna

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Sanna, jag har själv inte sytt större förkläden av den här modellen men om du tänker att du fortsätter att räkna mellanskillnaden mellan dessa storlekar uppåt. Först till 122/128 och sen till 134/140 och ökar på måtten med lika mycket som på mönstret så blir de nog ganska bra i storlek. Men gör mönster och kolla ( mät på barnen) att det ser ok ut, jag är inte riktigt säker eftersom jag inte har provat.

      Lycka till!

      /Catarina

      Radera
  8. Tack för tipset Catarina!
    /Sanna

    SvaraRadera