torsdag 13 februari 2014

En lapphund


Nyligen flyttade vi bokhyllan i vardagsrummet och som ni vet tittar både det ena och det andra fram när man utför en sån åtgärd. Förutom dammet bakom hyllan hittade jag en saknad beskrivning. Beskrivning och beskrivning förresten, ett papper med en massa slarvigt ritade kvadrater som jag gjorde när jag fick se en lapphund på nätet för längesen. Jag har sparat tyglappar som jag ville ha i min lapphund men jag har ju inte hittat beskrivningen!
När den kom fram kunde jag inte låta bli att genast börja sy och vovven blev ju riktigt stilig, lite små öron kanske men den här rasen ska ha det! Svansen fick lite mjuk stoppning för hållningens skull och resten av hunden fylldes med tygslamsor från overlock-sömnaden och lite vadd från en gammal kudde. Mmm, återbruk minsann :)



004


006



003
Se så fint han står! Skulle ha fått pris på utställning!



005
Så där nu har han ledsnat, nej nej inte flåsa på kameran!

…………………………



Det var inte svårt alls. Om du har en massa lappar så prova att sy en lapphund. Jag har gjort ett schema över lapparnas placering måtten bestämmer du själv. Lycka till



5 kommentarer:

  1. Gud så söt:-) har en gammal sybok med detta mönster i men har inte hunnit testa sy! Det blir ju en del lappar s a s ;-) Tummen upp för återbruk av fyllning:-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Sara! Det här är bara en blandras till skillnad från dina fina taxar i retrotyger :) Jag har också hört att det finns i någon bok men har inte hittat den, kanske inte finns att få tag på längre. Jag gillar också att kunna använda spill, det ger lite tyngd i det man stoppar så jag sparar allt, t o m trådspill.

      Radera
  2. Jaha, det var en sådan hund..........!
    Då kan ju jag också skaffa hund! Trots två argbiggor till kattor! (arga på hundar alltså)
    Tack för beskrivningen! Den skall jag testa någon dag, jag har ju massor av lappar!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hahaha, tänkte just på att du skulle göra den kopplingen men det kommer troligtvis en riktigt riktig, levande hund till oss också :) Men om man inte kan ha en riktig så är ju en lapphund bra, katterna kommer att älska den!

      Radera