torsdag 4 april 2013

Blå blå blå är mössan på mitt huvud……………

 

Skapar lusten ligger på topp och jag har haft turen att ha tid att få massor färdigsytt. Bl.a de här mössorna. Betar av fintygerna i tygskåpet och försöker använda tygbitarna i småbits lådan men det minskar inte mycket……..märkligt ;) Jag ska inte skaffa mer förvaring utan försöka sy upp så mycket som jag hinner så att jag kan få plats för alla nya fina tyger som kommer framöver. Tittar man in i tygbutikerna på nätet så känns det som om det kommer nya tyger varje dag. Trikåproducenterna har verkligen tagit till sig att färgglada och roliga mönster behövs i barngarderoben. Nackdelen är att det blir lite svårt att hinna fastna och gilla tygerna för att det går lite för fort. För många som inte syr själva så är många “gamla” mönster nya. Tur att jag har lite fina “gamlingar” på lager :)

Blå mössor

Det fina draktyget från Znok design och fiskarrandigt från Lilofant design, båda trikåtygerna är ekologiska.Två i en mössa kan man säga. med avvikande färg i fodret får mössan ett annat utseende när man viker upp kanten. Storlek (från vänster) 46/48 , 50/52,50/52.

Från småbitslådan har dessa små karameller blivit till.

043

Grodor från Znok design. Det är synd att tyget inte finns att köpa längre hoppas att det trycks upp igen! Mössa stl 44 och babyhjälm i stl c:a 1-3 mån utan skavande sömmar mot huvudet och små tunna “sova- i –vagnen- vantar”. Vantarna är fodrade med mjuk bomullsinterlock och har en mudd som är lång för att dra upp på armen eller ha vikt. Muddens sömmar är inte synliga och skaver inte.

052

Flugsvampar från Ohlssons tyger. Babyhjälm och “sova-i-vagnen-vantar” Endast ett par vantar finns kvar.

053

Min lilla tygbit av Skogens djur från JNY-design räckte precis till dessa vantar och en dregglis.  Endast vantarna med gul och limegrön mudd finns kvar.

 

Finns hos hantverkarnas butik

2 kommentarer:

  1. Finns det möjlighet att köpa en drakmössa även om man inte kan ta sig till butiken? Vad kostar de i så fall?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej :) ja men visst går det bra ! Skriv önskemål och kontaktuppgifter i ett mail till
      catarinaspatchwork at telia.com / Catarina

      Radera